• Home
  • Компанія

Новини

Історія «Аврори»: як ритейлер збудував найбільшу українську мережу магазинів формату «dollar store»

Image

Під вивіскою «Аврора» працює 749 магазинів. Вони торгують у суперекономному форматі "dollar store". Продають найдешевші товари для дому, гігієнічну продукцію, косметику, іграшки. Бізнес-модель побудована на швидкому обігу товару та економії на витратах.

В українській «Forbes» опубліковано матеріал про становлення української мережі магазинів «Аврора». За чотири роки бізнес рітейлера виріс у чотири рази. Як каже засновник «Аврори» Лев Жиденко, за підсумками 2021 року виторг повинен досягти 6 млрд грн. Фінансових результатів за попередні періоди він не називає. За його словами, компанія придбала свою нинішню структуру лише цього року. У ній працює 6000 людей. RAU пропонує ознайомитись з основними етапами розвитку компанії.

Портрет рітейлера

Під вивіскою «Аврора» працює 749 магазинів. До кінця 2021 року Аврора планує відкрити ще 61 магазин, а за 2022 рік – понад 300. Розвиток відбуватиметься переважно у Західній Україні. Компанія добудовує у Вінниці розподільчий центр на додаток до вже існуючого у Полтаві. З 2018 року компанія запроваджує систему економного виробництва LEAN Management, яка передбачає безперервні вдосконалення. Ціль – усунення всіх видів втрат.

Влітку 2021 року частку в «Аврорі» купив фонд «Horizon Capital». Суму угоди, як і обсяг придбаного пакету, сторони не розкривають, але зазвичай «Horizon» купує до 20% акцій. Понад 50% належить Льву Жиденко, міноритарними пакетами володіють СЕО компанії Тарас Панасенко та фінансовий директор Леся Клименко.

«Аврора» – найбільша мережа такого формату в Україні. Найближчий конкурент мережі «Копійочка» має 307 магазинів. Інші – в рази менше. За даними компанії «ProConsulting», до кінця 2020 року «Червоний маркет» та «OnePrice» мали 107 та 50 торгових точок відповідно. Компанії не розкривають своїх фінансових показників.

Image

На початку шляху

«Аврора» вийшла на ринок у 2011 році. Вона була не першою у сегменті dollar store. На той момент, коли Жиденко розпочинав цей бізнес, лише у Полтаві, звідки стартувала «Аврора», вже вісім років працювали дві подібні мережі. Ідея відкривати магазини із супердешевим товаром належить Тарасу Панасенку. Під час навчання у металургійному інституті у Дніпрі він побував у США за програмою «Work&Travel» та побачив там схожі магазини. 2010 року він зацікавив цією ідеєю Жиденко, у якого працював у компанії «Стандартенерго», яка надає інжинірингові послуги буровим компаніям.

У традиційному рітейлі вже були сильні гравці, конкурувати з їхньою закупівельною силою було складно. З іншого боку, були магазини, умовно кажучи, «Все по п'ять», у яких навіть комп'ютерів не було. В «Аврорі» вирішили все автоматизувати та отримати за рахунок цього конкурентну перевагу. Із самого початку всі цифровізували, наприклад, не замовляли товари на око, як конкуренти, а розробили моделі та користувалися автозамовленням.

Повернення товару як важлива конкурентна перевага

Перший магазин було відкрито у Полтаві. Це було найдешевше приміщення у місті площею 40 кв. м та ціною оренди у 50 грн за «квадрат». Початкові вкладення становили 70 000 грн. Щоб відрізнятись від конкурентів, засновники вирішили здійснити нестандартний хід – приймати назад неякісні товари. В інших магазинах, за їхніми словами, висіли оголошення: «Придбаний товар поверненню та обміну не підлягає». У магазинах суперекономного формату на початку 2010-го продавали здебільшого товари з Китаю. Повернути неякісну партію виробнику було неможливо. Це змусило від початку стежити за якістю того, що потрапляє на полиці.

Image
Раціональна економія

ТТак само прискіпливо в компанії ставилися до будь-яких витрат, а конкуренти заощаджували менше. Наприклад, «Аврора» не винаймає дорогі приміщення, навіть у хороших локаціях. У 2013 році намагалися відкривати торгові точки нахрапом та відкрили кілька магазинів у Києві та Дніпрі у дорогих приміщеннях. У результаті, визнають бізнесмени, продаж не покривав оренду. Магазини зачинили. Незважаючи на це, «Аврора» дає хороший потік покупців, навіть у не найкращих локаціях (у боковій частині комплексу, у цоколі або на другому поверсі ТРЦ, але люди все одно йдуть).

Крім ефективної роботи з витратами, у «Аврори» є креативніший спосіб отримання товару за гарною ціною. Компанія зменшила тривалість відстрочки платежу, говорить на умовах анонімності власник конкуруючої мережі. «Аврора» спочатку скоротила термін оплати із традиційних для ринку 45 днів до 30, а потім і до двох тижнів.

Це стало фішкою полтавської компанії, тож більше не працює практично ніхто в Україні. В інших мереж і відстрочка довша, і платять вони неакуратно. За словами бізнесменів, вони не були рітейлерами і самі вигадували свою модель. А консультанти постійно намагалися їх перевчити. Перші 100 магазинів «Аврора» відкрили до кінця 2015 року. Через два роки їхня кількість перевалила за 300.
 
Робота з персоналом

Засновники також мотивують співробітників вирішувати проблеми, що виникають на місцях. За їхньою оцінкою, до 80% проблем можна усунути без втручання керівництва. Більш складні питання щодо ланцюжка передаються вище, тож до топ-менеджменту доходять лише ті проблеми, які без нього не вирішити. Потрібно навчити людей не боятися говорити про проблеми. В Україні це не прийнято, у багатьох компаніях підхід такий: проблему усуває той, хто її озвучив.

Усі співробітники залучаються до випробування нових продуктів від постачальників. Завдяки цим підходам рішення у компанії приймаються швидко. Трапляються випадки, коли ввечері рітейлеру пропонують приміщення, а вже вранці його співробітники везуть завдаток.

Плани на майбутнє

Згідно з амбітними планами, через п'ять років, 2026-го, «Аврора» має бути готова до виходу на біржу. На той час компанія з Полтави може потроїти бізнес лише в Україні. Є й плани експансії: першими закордонними ринками мають стати Молдова та Румунія, за ними – Балканські країни. Інтерес інвесторів до «Аврори» має бути високим. Приклади успішних IPO є на інших ринках. Навесні 2021-го публічне розміщення акцій провів російський аналог «Аврори» – мережа «Fix Price», яка працює також у Білорусі, Казахстані, Латвії та Грузії. Компанію з 4200 магазинами оцінили в $8,3 млрд. Угода стала найбільшою російською IPO з 2012 року.

Нажмите «enter» для поиска
Нажмите «enter» для поиска